Innovation, krisestyring, forandringsledelse…. Alt hvad vi gør, gør vi med hinanden i samtalen. Samtalen er fundamentet for vi lykkes. Her kan du få 3 gode råd til at højne dine samtaler. Og mærk forskellen.

Stort set alle jeg har talt med om dialoger og samtaler, kan fortælle historier om en betydningsfuld samtale. Meget ofte kommer folk i ordnød, når de skal beskrive hvorfor eller hvordan dén samtale var anderledes end så mange andre, og alligevel er de ikke i tvivl – de kunne mærke forskellen! Men få er opmærksomme på, at de selv kan højne sandsynligheden for at få flere af de betydningsfulde samtaler. Og her er det lige meget om det er dem ved kaffemaskinen eller rundt om mødebordet. De gode samtaler vil højne både glæden ved arbejdslivet, men det vil også kunne ses på virksomhedens bundlinje.

Glæden kommer af sig selv

Vi vil ses, høres og anerkendes for vores indsats. Det gælder både når vi har medvind i vores arbejde og ideer, men også når der er modvind. Hvis der reelt er blevet lyttet til dig og dine ideer – så har de fleste lettere ved at acceptere et valg – også dem som ikke faldt ud til din fordel.

 Vi taler med gode intentioner

Vi har alle lang og god erfaring med at tale sammen og langt de fleste har gode intentioner. Alligevel opstår der mange misforståelser og endnu flere sjuskede samtaler. Når vi får øjnene op for, at vores egen indsats gør en forskel og at træning gør os bedre.

·     Fuld opmærksomhed

Starten på en god samtale er opmærksomheden mod deltagerne og målet. Det er fejlagtigt at tro vi kan have fuld opmærksomhed på flere ting. Så hold dig fokuseret og vend opmærksomheden til deltagerne.

·     Kig lyttende

Kig på den som taler, er næsten indlysende – ikke stirrende men venligt. Du kan supplere med et nik eller et anerkendende ’mmm’ en gang i mellem. Når deltagerne kigger lyttende, bliver taleren en bedre fortæller. Bagsiden kan være at den talende ikke stopper. Men så kan du kigge på en anden, og hvis du er mødeleder, kan du tillade dig at afbryde.

·     Spørg åbnet

Som man spørger, får man svar! Efter oplæg er det typisk at spørge ’Er der nogle spørgsmål?’. Og der er helt stille. Men hvis man spørger, hvad overraskede dig mest af det jeg talte om? Hvad er du (u)enig i? Hvad ville din kollega/chef sige til det jeg sagde? Af alt det jeg talte om, hvad vil du kunne bruge?