Samtalen skal styrkes

En god samtalekultur er essentiel for udvikling på arbejdspladsen. Derfor er den gode samtale et fundament for en arbejdsplads i udvikling. Undersøgelser viser, at den gode samtale giver større arbejdsglæde, bedre fællesskabsfølelse, mere innovation og kreativitet. Man tager simpelthen bedre beslutninger, når man arbejder med den gode samtale.

Det er i samtalen med andre, vi bliver klogere. Samtidig skaber samtalen det bånd mellem os, som gør, at vi har lyst til at bruge tid og energi på hinanden. Jo tykkere bånd du kan skabe til andre, jo større netværk og jo flere tætte relationer får du. Og dermed det bedste grundlag for udvikling og innovation.

At føre gode samtaler er derfor et must, både for arbejdspladsen og for alle dem som arbejder der – hver især. Vi skal blive dygtigere til at sam-tale, både når vi er enige med vores samtalepartner, og når vi ikke forstår de andre.

Samtalen giver værdi for dig og din arbejdsplads

Vi kan heldigvis træne vores samtale-muskel. Når musklen er veltrænet, vil du som leder eller medarbejder opdage, at du:

  • Udvider dit netværk
  • Får sødere kolleger
  • Udvikler dig fagligt

Større netværk, fordi flere vil finde det interessant at tale med dig, når din samtalemuskel er veltrænet.

Sødere kolleger, fordi flere vil synes du er rar at snakke med, når du mestrer samtalens kunst.

Udvikler dig fagligt, fordi andre får lyst til at hjælpe dig og dine projekter på vej, når de bedre forstår dig.

Alt dette fordi du er blevet bedre til:

  • at skabe tillidsfulde relationer – privat og professionelt
  • at tage kontakt til andre
  • at lytte
  • at stille spørgsmål
  • at forstå andre
  • at bruge din empati

Kom i gang med den gode samtale

Tag første skridt til at styrke samtalekulturen på din arbejdsplads. Ring og få en uforpligtende samtale, hvor vi fx kan tale om disse muligheder:

  • Workshops – fra 3 timer til flere dage på fx temadage og afdelingsmøder
  • Rådgivningsforløb om kommunikation og samtalekultur på din arbejdsplads
  • Samtaletræning for ledere – for hele ledergruppe eller 1:1 forløb
  • Gå-hjem-møder – få fx inspiration til bedre samtaler

Læs mere her

Skræddersyede workshops

Vores workshop tilpasses selvfølgelig den enkelte virksomheds behov. I nogle virksomheder tales der måske for meget. Derfor vil det være oplagt at sætte fokus på, hvordan samtalen kan kvalificeres, så vi bruger vores tid på at tale om det rigtige. I andre virksomheder bliver der talt for lidt. Her vil fokus være på, hvordan man tager kontakt og får skabt relationer – det kan både være internt og eksternt.

Forslag til workshops:

  • Fra samtaler til videndeling
  • Fra samtaler til netværk
  • Fra konsensussamtaler til udviklingssamtaler
  • Samtalen – fra parallelle monologer til SAMtaler
  • Fra utryg nulfejlskultur til innovationskultur
  • Brug spørgsmål som ‘dåseåbner’
  • Lederen – hvordan balancerer man mellem at være privat og alligevel give lidt af sig selv?

Læs mere her

Analyse af din arbejdsplads

Kulturen på en arbejdsplads er ofte usynlig for dem, som arbejder der. Derfor kan en analyse af, hvordan samtalekulturen egentlig er, være en god ide. Hvem har ikke hørt om ledere, der siger: ”Vi er ret åbne her hos os, og alle kan spørge om alt” – uden at det nødvendigvis opleves sådan af medarbejderne.

Vi tilbyder:

  • Analyse af samtalekulturen på din arbejdsplads, fx på baggrund af observationer til møder, ved kaffeautomaten og i kantinen.
  • Interview med medarbejdere. Interview kan give en god indsigt i, hvordan medarbejderne oplever deres mulighed for fx at stille undersøgende, innovative eller kritiske spørgsmål.
  • Kombination af både interview og observationer

Tal med os om, hvordan vi kan hjælpe dig og din arbejdsplads.

Se flere videoer med gode råd til bedre samtaler. Klik her GODE RÅD

“Dejligt med et kursus, der var hands-on og med konkrete værkstøjer.
Jeg lærte virkelig noget om, hvordan man smalltalker og vigtigheden her af.
“Jeg kunne godt lide, at der var mange praktiske øvelser. Det virkede også godt med to lærere, som afvekslede hinanden.
 
“Mange tak for en god og inspirerende workshop. Vekslingen mellem teoretiske oplæg og praktiske øvelser betød, at de faglige input fæstnede sig og udmøntede sig i konkrete ideer, som jeg kunne tage med mig og praktisere i min hverdag.”
Tusind tak for en berigende aften. Det har været nogle virkelig spændende og lærerige timer, og jeg går hjem med gode råd og refleksioner i rygsækken.”
“Der var mange gode input og spørgsmål. Som ekstra effekt fik jeg grinet meget sammen med min sidekvinde, så vi fik styrket vores relation gennem samtalen – det blev en meget samskabende aften.”

Samtalen i et større perspektiv

Hvorfor skal man bruge tid på at skabe gode samtaler? At tale sammen er vel bare noget, vi kan og gør hver dag? Helt automatisk… Jo, det er sandt nok – og dog. For der er forskel på samtaler. Vi har alle oplevet samtaler, der ikke fungerer. Drænende samtaler. Samtaler, hvor det bare handler om at få ret. Samtaler kan føles anstrengende og svære – ja, ligefrem være en kampplads, hvor det handler om angreb og forsvar.

Samtalen er under pres over det mest af verden i dag. Vi er blevet dårligere til at tale sammen. Vi oplever i stigende grad, at nyheder på Facebook og Instragram tilpasses den enkelte, så vi kun bliver eksponeret for dem og det, som vi i forvejen er enige med. Samtidig udsættes vi for enorme mængder af informationer, og vi skal også lige følge med i, hvad vores 500 venner laver på de sociale medier. Derfor har vi mindre tid til nærvær. Det er skidt for demokratiet og ikke mindst for fællesskabsfølelsen – på arbejdet og privat. Netop derfor er det så vigtig, at vi får samtalen tilbage i fokus og kvalificerer vores samtaler.

Artikler

Er du en mere ambitiøs taler end Lucy Kellaway fra Financial Times?

”Min frygt for at tale i forsamlinger var lige så irrationel, som den var ekstrem.” Med de ord indleder den skarpe Lucy Kellaway en klumme om at overvinde sin frygt for at stille sig op foran større forsamlinger for at holde tale. Efter…

Hvem er vi?

Bag Styrk samtalen står de to erfarne kommunikationsrådgivere, Signe Bonnén og Mette Wibeck Olsen, som begge er cand.comm’ere fra RUC.

Mette og Signe har en mission om at styrke samtalen. Vi tror nemlig på, at når samtalen styrkes, så trives vi. Bedre trivsel skaber udvikling og innovation.

Vi holder til i Gothersgade 11, 1123 København K

Mette Wibeck, tlf: 40733476

 Wibeck.dk, Linkedin: Klik her

CV Mette

  • Cand.comm. fra RUC 
  • Pressemedarbejder på Det Kongelige Teater
  • Kommunikations- og marketingskoordinator på Golden Days festivalen
  • Certificeret Life- & Businesscoach fra Manning Inspire
  • Karrierecoach i Belgien og Danmark
  • Ejer af Wibeck.dk

Signe Bonnen

Signe Bonnén, tlf: 60817671

Flok.dk, Linkedin: Klik her

CV Signe

  • Cand.comm. fra RUC og derefter ekstern lektor samme sted
  • Eksamineret facilitator fra DME
  • Kommunikationschef i Økonomistyrelsen
  • Kommunikationskonsulent i Nationalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø
  • Kommunikationskonsulent i Arbejdstilsynet
  • Beskikket censor på HumTek, Performancedesign og Kommunikation, RUC
  • Partner i FLOK.dk

Send os en mail

Her finder du os:

.

© Copyright - Styrk Samtalen - Gothersgade 11 - 1123 København K - Design Thornedahl Web